< Nondiscriminare

BNS 02

Egalitate de sanse

Egalitate de sanse/Nondiscriminare

De mai bine de 10 ani Blocul Național Sindical are ca direcție importantă în strategia care stă la baza activității sale reducerea discriminării în piața muncii și în societate. BNS a încercat pe parcursul timpului, în negocierile purtate la toate nivelurile, să promoveze egalitatea de șanse și să schimbe atitudinile și ideile preconcepute care generează comportamente discriminatorii, promovând în schimb conceptul de competență și profesionalism dincolo de gen, de rasă, etnie, vârstă, religie, orientare sexuală, clasă socială, etc.

În afară de strategii si politici la nivel macro, Blocul Național Sindical a implementat în nume propriu proiecte menite să promoveze egalitatea de șanse și să contribuie la reducerea discriminării.

Ce este discriminarea

Discriminarea la locul de muncă și în profesie înseamnă aplicarea unui tratament diferit, mai puțin favorabil, unor persoane sau grupuri de persoane, din cauza unor caracteristici care nu sunt legate de merite sau de cerințele locului de muncă. Aceste caracteristici includ rasa, culoarea, sexul, religia, opiniile politice, apartenența la o organizație sindicală, originea naționala și socială.  Alte tipuri de discriminare pot include vârsta, un handicap, persoane cu HIV/SIDA, religia sau orientarea sexuală.

Discriminarea între sexe pentru ocuparea unui loc de muncă este cauzată de faptul că anumite profesii sunt considerate specific bărbătești sau pentru femei. Deși există legi împotriva acestui tip de discriminare, această prejudecată este încă des întâlnită și de multe ori reprezintă un factor determinant la angajarea unei persoane.

Legislația privind discriminarea în piața muncii încearcă să împiedice discriminarea bazată pe rasă, sex, religie, origine națională, handicap fizic şi vârstă de către angajatori.

Legislația referitoare la egalitate șanselor are drept obiectiv crearea unui cadru corect, fundamentat pe egalitate, astfel încât oamenii să fie angajaţi, plătiți, instruiţi şi promovați numai în baza aptitudinilor, abilităţilor și a modului în care lucrează.

Discriminarea are loc atunci când un angajator tratează un angajat mai puțin favorabil decât pe alții. Aceasta ar putea însemna că un angajat de sex feminin primește un salariu mai mic decât un coleg de sex masculin cu același post sau că unui angajat aparținând unei minorități etnice i se refuză oportunități de formare oferite altor colegi.

Este interzisa discriminarea din cauza:

    • Sexului (sau genului)
    • Vârstei
    • Rasei
    • Etniei
    • Naționalității
    • Culorii
    • Stării civile
    • Stării de graviditate sau maternitate
    • Orientării sexuale
    • Stării de handicap
    • Religiei sau credinței
    • Opiniilor politice
    • Apartenenței la un sindicat

De asemenea, angajatorul nu poate trata diferit un angajat care:

    • Lucrează în regim de muncă parțial (part time)
    • Lucrează în baza unui contract pe perioadă determinată

Discriminarea la locul de muncă poate avea loc în:

    • recrutarea și selecția de personal;
    • termenii, condițiile și beneficiile oferite la locul de muncă;
    • selecția celor care beneficiază de formare (inclusiv tipul de instruire oferit);
    • selecția celor luați în considerare și selectați pentru transfer, promovare, suprimare sau concediere.

 

Tipuri de discriminare

Discriminare directă

Discriminare directă se întâmplă atunci când un angajator tratează un/o angajat/ă mai puțin favorabil comparativ cu altcineva din cauza unuia (sau mai multora) dintre motivele sus-menționate. De exemplu, ar fi discriminare directă cazul în care un loc de muncă ce presupune condusul unei mașini ar fi deschis numai pentru solicitanţii de sex masculin, iar acest lucru ar fi exprimat clar în anunțul de angajare.

Discriminare indirectă

Este o discriminare indirectă atunci când anumite condiţii de lucru sau reguli dezavantajează un grup de oameni mai mult decât alte grupuri. De exemplu, dacă se spune că solicitanţii pentru un loc de muncă trebuie să fie zilnic proaspăt bărbieriți, această condiție îi poate pune în dezavantaj pe membrii unor grupări religioase.

Activitate puncte de Egalitate

Pagina in constructie...
Pagina in constructie...
Pagina in constructie...
Pagina in constructie...
Pagina in constructie...
Pagina in constructie...
Pagina in constructie...
Pagina in constructie...

Parteneriate / Parteneri

Parteneriate

Pagina in constructie...

Cazuri

  • Hotărârile adoptate de Colegiul director al Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării în 2016

      I. Hotararea adoptata de Colegiul director al CNCD in sedinta din data de 21.09.2016 Colegiul director al Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii, intrunit in sedinta de solutionare a petitiilor in data de 21.09.2016, a adoptat urmatoarea hotarare: Acordarea de mariri salariale si a unor drepturi (tichete valorice, prime de Craciun, etc) doar pentru membrii unui sindicat, nu tuturor angajatilor reprezinta discriminare conform art.2 alin.1 coroborat cu art.2 lit. a, c, f din O.G. nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. In mod similar, desfacerea contractelor de munca, respectiv schimbarea din functiile de conducere a angajatilor, pe criteriul apartenentei sindicale, reprezinta discriminare conform art.2 alin.1 coroborat cu art.2 lit. a, c, f din O.G. nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Colegiul director a aplicat societatii angajatoare in cauza o amenda contraventionala in cuantum total de 50.000 lei,...

    Citește mai departe...

  • 400 de femei şi-au asumat angajamentul să lupte cu toate formele de discriminare

    INFO 25 August 2011 Patru sute de femei, participante la Forumul Naţional al Femeilor din Republica Moldova, au adoptat o declaraţie în care se angajează să depună eforturile necesare pentru a lichida toate formele de discriminare faţă de femei şi pentru a elimina obstacolele în calea constituirii unei societăţi echitabile, redresării statutului femeii şi extinderii drepturilor şi libertăţilor fundamentale. În deschiderea forumului, consacrat aniversării a 20-a de la proclamarea independenţei Republicii Moldova, Kaarina Immonem, cordonatorul rezident ONU în Republica Moldova, a declarat că egalitatea de gen nu trebuie să fie percepută în sens îngust doar ca problema femeilor, deoarece acest aspect pune în discuţie relaţiile sociale. „Este un subiect care ne priveşte pe noi toţi şi necesită ca bărbaţii şi femeile să conlucreze pentru a găsi soluţii. Egalitatea de gen este şi prioritatea activităţii Organizaţiei Naţiunilor Unite în Moldova”, a declarat Kaarina Immonem. Ministrul Muncii,...

    Citește mai departe...

  • Corina Cretu acuza Romania ca e misogina

    INFO iulie 2011 Corina Cretu, europarlamentar PSD si vicepresedinte al Comisiei pentru Dezvoltare a Parlamentului European, critica lipsa totala de preocupare a autoritatilor de la Bucuresti pentru situatia femeilor din Romania si spune ca tara noastra apartine lumii a treia, in ceea ce priveste respectarea drepturilor femeilor si mentalitatea misogina din societate. Cretu a fost saptamana aceasta la New York, la lansarea raportului UN Women privind progresele in imbunatatirea situatiei femeilor in lume. "Societatea romaneasca este, in continuare, mai apropiata de tarile subdezvoltate decat de statele occidentale, din cauza lentorii progreselor si a mentalitatii misogine. Din punctul de vedere al respectarii drepturilor femeilor, Romania apartine lumii a treia", sustine Corina Cretu, se arata intr-un comunicat al europarlamentarului remis Ziare.com. "E revoltator ca numai 1 din 10 parlamentari romani este femeie, ca o persoana de sex feminin castiga in medie 75% din salariul unui...

    Citește mai departe...

  • Daniel Craig, îmbrăcat în femeie, împotriva discriminării de gen

    INFO 1 august 2011 Protagonistul agentului "007" din franciza "James Bond", Daniel Craig, a apărut într-un scurtmetraj lansat de ziua femeii, îmbrăcat în femeie, pentru o campanie ce luptă împotriva inegalității dintre sexe. Clipul durează două minute și îl înfățișează pe actorul britanic purtând rochie, pantofi cu toc, o perucă blondă și machiat. Filmulețul începe cu un Daniel Craig îmbrăcat într-un costum bărbătesc de culoare închisă și mai apoi încurajat de vocea actriţei Judi Dench, interpreta personajului "M" din franciza "James Bond", să își imagineze dacă ar fi femeie,cum ar fi viața lui. "James Bond este provocat de să se gândească la inegalitatea dintre sexe, iar eu sper că acest film îi va încuraja pe spectactori să facă acelaşi lucru", a declarat regizoarea scurtmetrajului. "Suntem egali, nu-i aşa, 007? Şi totuşi suntem în 2011 şi un bărbat câştigă mai mult decât o femeie, chiar şi pe acelaşi post", începe filmul antidiscriminare cu Daniel Craig în rolul principal.  Vocea...

    Citește mai departe...

  • Gigi Becali, executat silit pentru discriminarea femeilor

    INFO 4 august 2011 Gigi Becali, executat silit pentru discriminarea femeilorPrimăria Sectorului 1 Bucureşti este pusă a-l executa silit pe Gigi Becali, de către Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD), care l-a amendat pe finanţatorul echipei Steaua cu 2.000 de lei, pentru afirmaţii denigratoare şi discriminatorii la adresa femeilor. Potrivit CNA, lui Becali i se trage de la emisiunea "Agentul VIP", difuzată pe 27 aprilie, de la ora 21.30, emisiune moderată de Cristian Brancu. În emisiune s-a discutat despre divorţul dintre Mihaela şi Cristi Borcea, în timpul programului exprimându-şi părerea prin telefon şi George Becali. "Nu sunt adeptul înşelăciunii, să înşel. Sunt adeptul să fii om fidel, dar totuşi şi ţineţi minte lucrurile astea: bărbatul care înşală este şmecher, iar femeia care înşală este curvă", a spus George Becali în emisiune, moment în care Cristian Brancu a intervenit: "Domnul Becali, staţi un pic. Femeile poate ne judecă în momentul în care spunem...

    Citește mai departe...

  • Jumătate dintre femei, discriminate la serviciu. Locul de muncă rămâne un câmp de luptă între cele două sexe

    INFO iulie 2011 Discriminarea de gen e resimţită de mai bine de jumătate dintre femei, care se simt în inferioritate la serviciu în comparaţie cu bărbaţii. Potrivit unui sondaj realizat de revista „Marie Claire", locul de muncă este şi în prezent un câmp de bătălie între cele două sexe, notează cotidianul britanic „The Daily Mail". Aproape jumătate dintre femeile chestionate afirmă că există încă fenomenul numit  „tavanul de sticlă" care, potrivit sociologilor, arată că, la nivel de poziţii de conducere foarte înalte, tendinţa este de a regăsi mai mulţi bărbaţi decât femei. 44% din femei spun că, cel puţin o dată, un coleg a făcut un comentariu nepotrivit legat de aspectul lor, iar jumătate dintre ele au avut de-a face cu discriminarea pe bază de sex. În plus, 78% spun că frumuseţea le-a adus avantaje la serviciu. Citiţi şi: Femeile frumoase, discriminate la angajare Probleme serioase Aceeaşi cercetare, realizată în Marea Britanie, indică faptul că şase din zece femei cred că domnii...

    Citește mai departe...

  • Romii se plâng de discriminare la angajare

    INFO iulie 2011 Liderii comunităţii rome din judeţul Satu Mare susţin că, din cauza discriminării, romii nu îşi găsesc locuri de muncă Discriminarea, lipsa unei educaţii, dar şi problemele pe care le creează romii în societate sunt doar câteva dintre subiectele dezbătute fervent cu ocazia întâlnirilor dintre romi şi reprezentanţii instituţiilor publice din judeţ. Majoritatea liderilor comunităţilor de romi se plâng de discriminarea care este făcută în şcoli, dar şi de faptul că mulţi dintre ei nu beneficiază de un ajutor social. Astfel, aduşi în pragul sărăciei şi a deznădejdii, romilor le este aproape imposibil să mai păşească către un trai decent. Chiar dacă au fost, sunt sau vor mai fi implementate zeci de proiecte de ajutorare şi integrare a romilor în societate. Din păcate, fără prea mari rezultate în ultimii ani. Liderii comunităţilor de romi din judeţ au identificat, cel mai des, aceeaşi cauză în calea integrării persoanelor de etnie romă în câmpul muncii: discriminarea. De...

    Citește mai departe...

  • Sondaj BestJobs: În România există discriminare la angajare

    INFO iulie 2011 Majoritatea candidatilor pentru un loc de munca considera ca in Romania exista discriminare la angajare, potrivit unui sondaj efectuat pe BestJobs.ro in perioada 24 - 25 septembrie 2008. Dintre cei 2.016 respondenti, 91 la suta au declarat ca din punctul lor de vedere exista discriminare la angajare, cele mai intalnite forme fiind cele in functie de varsta si etnie. Cercetarea arata ca, in general, persoanele cu o singura calificare, care au varsta de peste 40 de ani, mai ales in provincie, au probleme mai mari la reangajare, deoarece angajatorii prefera persoanele tinere fiindca vor colective mai dinamice, persoanele mai in varsta au probleme mai mari de sanatate, ceea ce le face mai mult timp indisponibile la munca, majoritatea dintre ele au copii, ceea ce le limiteaza munca prestata peste program. De asemenea, persoanele mai in varsta tind sa se adapteze mai greu la schimbari si au capacitatea de invatare mai redusa decat tinerii, iar nu in ultimul rand exista...

    Citește mai departe...

Legislatie

Legislatie

Anexa 3. Legislaţia europeană şi naţională cu privire la egalitatea de şanse pentru femei şi bărbaţi şi combaterea discriminării

 

 

UNIUNEA EUROPEANĂ

 

 

Tratatul privind Uniunea Europeană (Tratatul de la Maastricht), 1992, art. 2 şi art.3

Tratatul de la Amsterdam, 1997, art. 2, art. 3, art 14, art. 137, art 141

Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, 2000, art. 21, art 23

Directiva 2006/54/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 iulie 2006 privind punerea în aplicare a principiului egalităţii de şanse şi al egalităţii de tratament între bărbaţi şi femei în materie de încadrare în muncă şi de muncă

Directiva 79/7/EEC din 19 decembrie 1978 pentru implementarea progresivă a principiului egalităţii de tratament între bărbaţi şi femei în materie de securitate socială

Directiva 86/613/EEC din 11 decembrie 1986 referitoare la principiul tratamentului egal al bărbaţilor şi femeilor angajaţi în activităţi independente, inclusiv în agricultură şi protecţia femeilor care desfaşoară activităţi independente în perioada de sarcină şi maternitate

Directiva 92/85/EEC din 19 octombrie 1992 privind introducerea de măsuri pentru încurajarea îmbunătăţirii sănătăţii şi securităţii în muncă a lucrătoarelor gravide, a lucrătoarelor care au născut recent şi a celor care alaptează

Directiva 96/34/EC din 3 iunie 1996 privind contractul cadru referitor la concediul parental, susţinută de UNICEF, CEEP şi ETUC

Directiva 97/80/EEC din 15 decembrie 1997 privind sarcina probei în cazurile de discriminare bazate pe sex

Directiva Consiliului 2000/43/CE din 29 iunie 2000, cu privire la implementarea principiului tratamentului egal între persoane indiferent de originea rasială sau etnică

Directiva Consiliului 2004/113/CE din 13 decembrie 2004 privind implementarea principiului egalităţii de tratament între bărbaţi şi femei în ceea ce priveşte accesul la şi furnizarea de bunuri şi servicii

Directiva Consiliului 2000/78/CE din 27.11.2000de creare a unui cadru general în favoarea tratamentului egal privind ocuparea forţei de muncă şi condiţiile de muncă

 

 

ROMÂNIA

 

 

Pachetul de legi privind egalitatea de şanse pentru femei şi bărbaţi este următorul:

Legea nr.202/2002 din 19 aprilie 2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi  (republicata în 2007)

Hotărârea de Guvern 1025/ 2006 din 9 august 2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor OUG 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, cu modificările şi completările ulterioare.

Hotărârea de Guvern 244/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 210/1999

Hotărârea de Guvern 484/2007 din 23 mai 2007 privind aprobarea Statutului Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi


Hotărârea de Guvern nr. 266/2004 privind participarea echilibrată a femeilor şi bărbaţilor în cadrul echipelor de experţi trimise în misiune la Comisia Europeană


Hotărârea de Guvern nr.1273/2000 privind planul naţional de acţiune pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi

Hotărârea nr.24/18 nov 2003 a Camerei Deputaţilor privind înfiinţarea Comisiei pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi


Hotărârea de Guvern nr. 285/2004 privind aplicarea Planului naţional de acţiune pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi

Hotărârea nr.537 din  7 aprilie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă (M.O. nr. 378 din 29 aprilie 2004)

Legea 210/1999 privind concediul paternal

Legea 53/2003 – Codul muncii

Legea nr. 44/19.03.2008 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 67/2007 privind aplicarea principiului egalităţii de tratament între bărbaţi şi femei în cadrul schemelor profesionale de securitate socială (M.O. nr. 227/25.03.2008)

Legea nr. 62/01.04.2009 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 61/2008 privind implementarea principiului egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi în ceea ce priveşte accesul la bunuri şi servicii şi furnizarea de bunuri şi servicii (M.O. nr. 229/08.04.2009)

Legea nr.25/5 martie 2004 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă (M.O. nr. 214 din 11 martie 2004)


Ordonanţa de urgenţă nr. 96 din 14 octombrie 2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă

OUG 61/2008 privind implementarea principiului egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi în ceea ce priveşte accesul la bunuri şi servicii şi furnizarea de bunuri şi servicii

Strategia naţională pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru perioada 2006-2009

Planul general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru perioada 2006-2009


OUG 67/2007 privind principiul egalităţii de tratament între bărbaţi şi femei în cadrul schemelor profesionale de securitate socială


Planul Naţional de dezvoltare 2007-2013

Programul de guvernare 2009-2012

Legea nr. 217/2003 privind prevenirea şi combaterea violenţei în familie.

Pachetul de legi anti-discriminare:

Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicata în M.Of. al României, Partea.I, nr. 99  din 8.02.2007, completata şi modificată

Legea nr. 48/2002 pentru aprobarea O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, publicată în M.Of. al României, Partea.I, nr. 69 din 31 ianuarie 2002

Hotărârea nr. 1.194 din 27 noiembrie 2001 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, publicată în M.Of, Partea I, nr. 792 din 12 decembrie 2001

Ordonanţa Guvernului nr. 77/2003 pentru modificarea O.G. nr. 137/2003, publicată în M.Of. al României, Partea.I, nr. . 619 din 30 august 2003

Legea nr. 27/2004 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 77/2003 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, publicată în M. Of. Al României, Partea I, nr. 216 din 11 martie 2004



Instrucţiunea CNCD, nr. 1 din 5 martie 2003, publicată în M.Of., Partea I, nr.235 din 7 aprilie 2004


Hotărâre nr. 1.258 din 13 august 2004 privind aprobarea Planului naţional de acţiune pentru combaterea discriminării, publicată în M. Of. Al României, Partea I, nr. 775 din 24 august 2004


Legea nr. 324 din 14 iulie 2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, publicată în M. Of. Al României, Partea I, nr. 626 din 20 iulie 2006

Legea nr. 612/2002 pentru formularea unei declaraţii privind recunoaşterea de către România a competentei Comitetului pentru Eliminarea Discriminării Rasiale, în conformitate cu art. 14 din Convenţia internaţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială, adoptată de Adunarea generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la New York la 21 decembrie 1965

Hotărârea nr. 1514 din 18 decembrie 2002 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.194/2001 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării.

Legea nr. 202 din 19 aprilie 2002   privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi (M.O. nr. 150 din 1 martie 2007***Republicată)

Lege nr. 452 din  8 iulie 2002 pentru ratificarea Convenţiei Organizaţiei Internaţionale a Muncii nr. 183/2000 privind revizuirea Convenţiei (revizuită) asupra protecţiei maternităţii din 1952, adoptată la cea de-a 88-a sesiune a Conferinţei Generale a Organizaţiei Internaţionale a Muncii la Geneva la 15 iunie 2000 (M.O. nr. 535 din 23 iulie 2002)

Actele normative care reglementează protecţia maternităţii la locul de muncă în România:

OUG nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă, publicată în Monitorul Oficial Partea I, nr.750 din 27 octombrie 2003;

Legea nr. 25 din 5 martie 2004 pentru aprobarea OUG nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă, publicată în Monitorul Oficial Partea I nr. 214 din 11 martie 2004;

H.G. nr. 537 din 7 aprilie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr. 96/2003.

Legislaţie sănătate şi securitate:

 Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/ 2006

Normele metodologice de aplicare a Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006

Hotărâri de Guvern:

Hotărârea de Guvern nr. 1136 din 30/08/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscuri generate de câmpuri electromagnetice

Hotărârea de Guvern nr. 1135 din 30/08/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă la bordul navelor de pescuit

Hotărârea de Guvern nr. 1093 din 16/08/2006 privind stabilirea cerinţelor minime de securitate şi sănătate pentru protecţia lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenţi cancerigeni sau mutageni la locul de muncă

Hotărârea de Guvern nr. 1092 din 16/08/2006 privind protecţia lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenţi biologici în muncă

Hotărârea de Guvern nr. 1091 din 16/08/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru locul de muncă

Hotărârea de Guvern nr. 1058 din 09/08/2006 privind cerinţele minime pentru îmbunătăţirea securităţii şi protecţia sănătăţii lucrătorilor care pot fi expuşi unui potenţial risc datorat atmosferelor explozive

Hotărârea de Guvern nr. 1051/9.08.2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru manipularea manuală a maselor care prezintă riscuri pentru lucrători, în special de afecţiuni dorsolombare

Hotărârea de Guvern nr. 1050 din 09/08/2006 privind cerinţele minime pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii lucrătorilor din industria extractivă de foraj

Hotărârea de Guvern nr. 1049 din 09/08/2006 privind cerinţele minime pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii lucrătorilor din industria extractivă de suprafaţă sau subteran

Hotărârea de Guvern nr. 1048 din 09/08/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecţie la locul de muncă

Hotărârea de Guvern nr. 1028 din 09/08/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare

Hotărârea de Guvern nr. 1007 din 02/08/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate referitoare la asistenţa medicală la bordul navelor

Hotărârea de Guvern nr. 971/26.07.2006 privind cerinţele minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă

Hotărâre de Guvern nr. 300/02.03.2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru şantierele temporare sau mobile – modificată şi completată

Hotărâre de Guvern nr. 1876 din 22 decembrie 2005 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscurile generate de vibraţii

Hotărâre de Guvern nr. 1875 din 22 decembrie 2005 privind protecţia sănătăţii şi securităţii lucrătorilor faţă de riscurile datorate expunerii la azbest

Hotărâre nr. 752 din 14/05/2004 privind stabilirea condiţiilor pentru introducerea pe piaţă a echipamentelor şi sistemelor protectoare destinate utilizării în atmosfere potenţial explozive

Hotărâre nr. 493 din 12/04/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscurile generate de zgomot

 

 

ITALIA

 

 

La Costituzione italiana, articolo 3, articolo 37, articolo 51, articolo 117

Normative privind egalitatea de şanse

D.lgs. 11 aprile 2006, n. 198 - "Codice delle pari opportunità tra uomo e donna"

Codicele cuprinde mai multe legi şi acte normative:

legge 9/1/1963, n. 7, artt. 1, 2 e 6 (divieto di licenziamento in caso di matrimonio)

legge 9/2/1966, n. 66, art. 1, c. 1 (divieto di discriminazione nell'accesso agli impieghi pubblici)

legge 9/12/1977, n. 903 (divieto di discriminazione nell'accesso al lavoro)

legge 14/3/1985, n. 132, art. 1 (divieto di discriminazione tra uomo e donna)

legge 13/12/1986, n. 874, artt. 1 e 2 (divieto di discriminazione nell'accesso agli impieghi pubblici)

legge 6/8/1990, n. 223, art. 11 (azioni positive nel settore radiotelevisivo)

legge 10/4/1991, n. 125 ("Azioni positive per la realizzazione della parità uomo-donna")

legge 25/2/1992, n. 215 ("Azioni positive per l'imprenditoria femminile")

d.lgs. 30/7/1999, n. 303, art. 5 (promozione e coordinamento delle politiche di pari opportunità)

d.lgs. 31/1/2000, n. 24, art. 1 (divieto di discriminazione nell'arruolamento nelle forze armate e nei corpi speciali, nonché nelle carriere militari)

legge 8/3/2000, n. 53, art. 9 ("Disposizioni per il sostegno della maternità e della paternità, per il diritto alla cura e alla formazione e per il coordinamento dei tempi delle città")

d.lgs. 23/5/2000, n. 196 (Consigliere di parità)

d.lgs 26/3/2001, n. 151 ("Testo unico delle disposizioni legislative in materia di tutela e di sostegno della maternità e della paternità")

legge 4/4/2001, n. 154(contrasto alla violenza nelle relazioni familiari)

d.lgs. 31/7/2003, n. 226 (commissione per le pari opportunità fra uomo e donna)

legge 8/4/2004, n. 90, art. 3 (pari opportunità nell'accesso alla carica di membro del Parlamento europeo)

Legi referitoare la maternitate şi paternitate

Legge 22 maggio 1978, n. 194, "Norme per la tutela sociale della maternità e sull'interruzione volontaria della gravidanza"

Legge 8 marzo 2000, n. 53,"Disposizioni per il sostegno della maternità e della paternità, per il diritto alla cura e alla formazione e per il coordinamento dei tempi delle città"

D.lgs. 26 marzo 2001, n. 151,"Testo unico delle disposizioni legislative in materia di tutela e sostegno della maternità e della paternità, a norma dell'articolo 15 della legge 8 marzo 2000, n. 53"

Egalitate de tratament şinon discriminare

D.lgs 9 luglio 2003, n. 216, "Attuazione della direttiva 2000/78/CE per la parità di trattamento in materia di occupazione e di condizioni di lavoro"

Violenza împotriva femeilor

Legge 15 febbraio 1996, n. 66, "Norme contro la violenza sessuale"

Legge 4 aprile 2001, n. 154, "Misure contro la violenza nelle relazioni familiari"

Decreto legge 23 febbraio 2009, n. 11, "Misure urgenti in materia di sicurezza pubblica e di contrasto alla violenza sessuale, nonché  in tema di atti persecutori". Convertito in legge dalla L. 23 aprile 2009, n. 38, pubblicata nella Gazzetta Ufficiale n. 95 del 24 aprile 2009

Codice penale:

art. 609-bis (Violenza sessuale)

art. 609-ter (Circostanze aggravanti)

art. 609-quater (Atti sessuali con minorenne)

art. 609-quinquies (Corruzione di minorenne)

art. 609-sexies (Ignoranza dell'età della persona offesa)

art. 609-septies (Querela di parte)

art. 609-octies (Violenza sessuale di gruppo)

art. 609-nonies (Pene accessorie ed altri effetti penali)

art. 609-decies (Comunicazione al tribunale per i minorenni)

art. 612 bis - (Atti persecutori)