Raportul Comitetului pentru Munca si Afaceri Sociale din cadrul Parlamentului European cu privire la rolul si operatiunile derulate de Troika (Fondul Monetar International, Banca Mondiala, Banca Centrala Europeana) Scurta prezentare a concluziilor Raportul realizat de europarlamentarul Alejandro Cercas si adoptat de Comitetul pentru Munca reprezinta o motiune pentru elaborarea unei rezolutii a Parlamentului European. Raportul face o analiza pe patru state membre, state ce au facut obiectul programelor de masuri adoptate de troika. Statele repective sunt: Grecia, Irlanda, Cipru si Portugalia. • Programele de ajustare económica au fost adoptate dupa cum urmeaza: o Grecia in mai 2010 o Irlanda in decembrie 2010 o Portugalia – mai 2011 o Cipru – iunie 2013

Raportul Comitetului pentru Munca si Afaceri Sociale

din cadrul Parlamentului European

cu privire la rolul si operatiunile derulate de Troika (Fondul Monetar International, Banca Mondiala, Banca Centrala Europeana)

 

Scurta prezentare a concluziilor

Raportul realizat de europarlamentarul Alejandro Cercas si adoptat de Comitetul pentru Munca reprezinta o motiune pentru elaborarea unei rezolutii a Parlamentului European.

Raportul face o analiza pe patru state membre, state ce au facut obiectul programelor de masuri adoptate de troika. Statele repective sunt: Grecia, Irlanda, Cipru si Portugalia.

  • Programele de ajustare económica au fost adoptate dupa cum urmeaza:
    • Grecia in mai 2010
    • Irlanda in decembrie 2010
    • Portugalia – mai 2011
    • Cipru – iunie 2013

Constatarile facute in raport vizeaza urmatoarele domenii:

  1. Piata muncii
  • Criza economica si financiara si politicile de ajustareau condus la cresterea somajului si la pierderea de locuri ( pentru angajatii pe termen lung), inrautatirea conditiilor de munca in conditiile in care evolutia numarului de locuri de munca joaca un rol esential in asigurarea sustenabilitatii sistemului de protectie sociala si a sistemului de pensii;
  • Asteptarile privind castigurile in domeniul cresterii economice si a locurilor de munca prin devalorizarea interna pentru recastigarea competitivitatiinu s-au adeverit
  • Ratele ridicate ale somajului combinate cu taierile salariale in sectoarele publice si private si uneori cu lipsa de eficienta in combaterea evaziunii fiscale pe fondul reducerii contributiilor la bugetele publice au subminat sustenabilitatea sistemului public de securitate sociala
  • Ratele somajului in randul tinerilor au ajuns la valori ridicate
    • Grecia peste 50%
    • Portugalia si Irlanda peste 30% in 2012
    • Cipru 26.4%
  • Cele mai vulnerabile grupuri pe piata muncii au fost: femeile, somerii pe termen lung, muncitorii migranti si personele cu dizabilitati
  • Neluarea unor masuri pentru remedierea situatiei in randul tinerilor va conduce la:
    • deteriorari structurale,
    • limitarea capacitatii de redresare,
    • provocarea migratiei involuntare in primul rand intre cei cu pregatire superioara si oportunitati in cariera
  • scaderea calitatii locurilor de munca concomitent cu numarul acestora in unele sectoare economice
  1. Saracia si excluziunea sociala

 

  • Programele adoptate au inclus (si inca includ) recomandari explicite pentru reduceri ale cheltuielilor sociale in domenii fundamentale (pensii, protectia celor mai vulnerabili, sanatate, servicii de baza, protectia mediului) in locul unor recomandari care sa dea posibilitatea guvernelor sa decida unde pot face economii,
  • Pregatirea si implementarea planurilor de ajustare nu au fost suficiente analizate din punct de vedere al impactului asupra locurilor de munca si impactului social
  • Noile forme de saracie au atins si clasa medie, care a ajuns in situatia de a avea dificultati mari in plata ipotecilor
  • Multi oameni au ramas fara locuinte, iar autoritatile locale ar trebui sa ia masuri pentru sprijinirea acestor persoane,
  • Situatia micro si macro económica se agraveaza la nível regional si teritorial prin aduncirea decalajelor subminand astfel obiectivele referitoare la coeziunea regionala interna
  • Cifrele Eurostat si al Comisiei alaturi de alte studii arata ca in unele cazuri inegalitatile veniturilor salariale care au crescut in perioada 2008-2012, reduceri ale beneficiilor socialereducerea salariilor datorita reformelor structurale conduc la cresterea nivelului saraciei,
  • Comisia recunoaste ca numai o puternica schimbare a trendului actual al evolutiei poate face possíbil atingerea obiectivelor Strategiei EU 2020
  • Comitetul de experti al OIM a evaluat reformele din Grecia si a criticat puternic reformele radicale adoptate in sistemul de pensii
  • Cresterea saraciei sociale in cele patru tari a produs o solidaritate crescanda intre grupurile vulnerabile datorita eforturilor privatesi organizatiilor de ajutor, dar aceasta nu reprezinta o solutie structurala la problemele cu care se confrunta statele membre,
  1. Parasirea timpurie a scolii

 

  • Procentul de tineri care parasesc scoala inainte de absolvire nu a crescut poate si datorita lipsei de oferte de locuri de munca
  • Calitatea sistemului de educatie datorita reducerilor bugetare nu urmeaza un trend pozitiv, exacerband problemele tinerilor care nu sunt implicati in sistemul de educatie sijici nu au un loc de munca (cei in afara sistemului) si cele ale copiilor cu nevoi speciale
  1. Dialogul social

 

  • Partenerii sociali la nível national ar trebui consultati sal implicati in stabilirea programelor
  • Programele adoptate permit firmelor sa iasa de sub jurisdictia contractelor colective si a acordurilor sectoriale privind salariile, ceea ce are o influenta negativa asupra valorii negocierilor colective
  • Condamna subminarea principiului reprezentarii colective care pune sub semnul intrebarii reinoirea autómata a contractelor colective
  • Criticareducerea salariului minim si inghetarea salariilor minime nominale
  • Atentioneaza ca aceasta situatie vine din limitarea reformelor structurale la dereglementarea pietii muncii, ceea ce va avea un efect perversa supra indeplinirii obiectivelor si politicilor Europa 2020.

 

 

 

  1. Recomandari

 

  • Comisia sa realizeze un studiu detaliat privind consecintele crizei economice si financiare si a programelor de ajustare adoptatepentru cele patru tari
  • Invita Comisia sa ceara OIM si Consiliului Europei un raport privind posibile masuri corectivesi stimulente necesare pentru imbunatatirea situatiei sociale, finantarea si sustenabilitatea finantelor publice, respectarea Cartei Sociale Europene,
  • Cere EU sa ia in consideratie toate sacrificiile facute de aceste state, sa ofere sprijin pentru revenire la standardele de protectie sociala (reducerea saraciei, sprijin pentru serviciile in educatie), revizuirea de catre Banca Central Europeana a masurilor exceptionale luate
  • Cere Troikii si statelor membre implicate sa termine programele cat mai curand si sa le inlocuiasca cu mecanisme de management de criza, sa permita tuturorinstitutiilor europene, inclusiv parlamentului sa atinga tintele si politicile sociale, inclusiv cele referitoare la drepturile individuale si colective care genereaza cel mai mare risc de excluziune sociala, cere cresterea transparentei in elaborarea si implementarea programelor de ajustare
  • Cere Comisiei si Consiliului sa dea mai multa atentie dezechilibrelor si sa le corecteze (asigurarea justitiei sociale, creare de locuri de munca, suport pentru antreprenoriat pentru asigurarea unui echilibru intre crestere económica si locuri de munca.
  • Recomanda ca odata trecuta perioada de criza, guvernele impreuna cu institutiile europene sa aplice planuri de redresare a locurilor de munca si a economiilor ca baza pentru redresarea sociala,
  • Planurile de redresare trebuie sa aiba in vedere:
    • Nevoia repararii urgente a sistemului de creditare, in principal pentru IMM-uri
    • Conditii pentru companii in vederea asigurarii unei dezvoltari pe termen lung in mod sustenabil
    • Utilizarea optima a oportunitatilor oferite de fondurile structurale europene in special Fondul Social European
    • Politici de crestere a numarului de locuri de munca, politici active pe piata muncii
    • Politici de crestere a salariilor
    • Implementarea programului european Garantii pentru tineri
    • Asigurarea unei distributii echitabile a costurilor de impact
    • Un mai bun management fiscal
    • Un program dedicat intretinatorilor de familii care nu au un loc de munca
  • Masuri urgente pentru prevenirea cresterii numarului de persoane fara locuinta
  • Recomenda statelor membre ca in politicile viitoare privind reforma pietei muncii sa aiba in vedere si alte elemente, precum:
    • Costul energiei
    • Concurenta neloiala
    • Dumpingul social
    • Un sistem fiscal echitabil si eficiente
    • Politici fiscale in favoarea cresterii economice si a locurilor de munca
  • Comisia sa faca evaluari privind impactul socialinainte de a impune reforme majore statelor membre si sa aiba in vedere efectele masurilor in toate planurile vietii sociale, inclusiv saracia, excluziunea sociala, rata criminalitatii si xenofobia.

Minel Ivascu

SG BNS