elcatelDupă mai bine de 30 de zile de la primul caz de infectare în România cu virusul COVID – 19 și 20 de zile de când Organizația Mondială a Sănătății a declarat oficial infectarea cu acest virus, drept pandemie, sistemul feroviar funcționează din inerție, cu planuri de luptă pe hârtie, fără acoperire financiară.

Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nu a anunțat până la această dată nici măcar o măsură de susținere a societăților feroviare sau pentru protecția sănătății și a locurilor de muncă ale salariaților feroviari.
Atragem atenția asupra faptului că nici la această dată (contrar prevederilor legale) bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2020 al Companiei Naționale de Căi Ferate C.F.R. S.A. nu este aprobat, astfel încât compania poate efectua cheltuieli în limita a max. 1/12 din valoarea bugetului anului 2019.
Atât S.N.T.F.C. CFR Călători, cât și alți operatori feroviari au luat măsura reducerii numărului de trenuri de călători, ceea ce conduce la o diminuare neprevăzută a veniturilor gestionarului de infrastructură, dar și la o aglomerare a trenurilor de navetă rămase în circulație, crescând astfel riscul de infectare al călătorilor și al lucrătorilor feroviari.
Salariații feroviari din cadrul CFR SA sunt expuși permanent riscului de infectare atât datorită specificului activității, cât și datorită lipsei mijloacelor de protecție care ar fi trebuit să fie asigurate de către angajator. La această dată singurele materiale asigurate sunt dezinfectanți pentru grupuri sanitare, clor și săpun, iar în cazuri rare prosoape de hârtie, gel antibacterian și câteva perechi de mănuși (pe care unii salariați le spală și le refolosesc în lipsa altor mijloace).
Atragem atenția asupra faptului că societățile feroviare nu vor putea supraviețui nici crizei generate de virusul COVID-19, nici crizei economice care probabil va urma, fără intervenția fermă a Guvernului României și a Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, cu atât mai mult cu cât deja societățile au apelat la planul de avarie prin reducerea veniturilor salariaților, plan care nu poate și nu trebuie să fie singura variantă de susținere a funcționării sistemului feroviar într-o perioadă în care este posibil să avem nevoie de el mai mult decât oricând în ultimii 30 de ani.
Solicităm intervenția fermă a Guvernului României și a Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor pentru asigurarea funcționării sistemului feroviar și protecția stării de sănătate a lucrătorilor prin:

  • alocarea fondurilor necesare achiziției materialelor pentru protecția sănătății lucrătorilor;
  • adoptarea unor măsuri pentru asigurarea circuitului financiar între societățile feroviare (inclusiv prin transferul la timp al subvențiilor), astfel încât să nu se mai înregistreze noi datorii ale operatorilor de transport feroviar către gestionarul de infrastructură (CNCF CFR SA) și filialele sale;
  • aprobarea în regim de urgență a bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2020 al CNCF CFR SA;
  • suplimentarea numărului de vagoane ale trenurilor de navetă sau chiar suplimentarea trenurilor de navetă pentru a asigura o distanță de siguranță între călători (printre care se numără și lucrătorii feroviari) în vederea prevenirii răspândirii virusului COVID-19.

Cu riscul de a ne repeta, atragem atenția asupra faptului că în lipsa unor măsuri de sprijin financiar din partea Guvernului României societățile feroviare sunt obligate să supraviețuiască diminuând veniturile angajaților și nu vor fi pregătite să facă față provocărilor perioadei următoare, o perioadă în care în opinia noastră, transporturile de mărfuri vor căpăta o importanță vitală pentru societatea românească.
 


Sursa: Federatia Nationala a Sindicatelor din Transporturi Elcatel