TRANSCRIEREA INTERVIULUI ACORDAT DE PREȘEDINTELE BLOCULUI NAȚIONAL SINDICAL, DUMITRU COSTIN PENTRU PUBLICAȚIA LIBERTATEA ÎN DATA DE 5 IUNIE 2023

1.Doream să vă rugăm să comentați ce a declarat președintele Klaus Iohannis care i-a invitat pe profesori să renunțe la grevă și a dat vina pe sindicate pentru continuarea grevei.

Presedintele Klaus Werner Iohannis a ieșit din prerogativele constituționale (de mediator), odată cu declarațiile amenințătoare la adresa greviștilor! Și nu e prima oară când iese din matricea prezidențială prevăzută de Constituție.

2.Sindicatele au spus că au respins oferta Guvernului, profesorii vor continua greva, Klaus Iohannis i-a invitat să înceteze greva. Ce urmează acum?

Greva va lua sfârșit atunci când oferta guvernamentală va fi convingătoare pentru majoritatea participanților la grevă! Există și un grad uriaș de neîncredere în Guvern/ Guverne ca partener! Întrucât de ani de zile (cel puțin în ceea ce privește salarizarea în sectorul public), guvernanții s-au jucat cu aplicarea legii (a se vedea înghețări anuale de drepturi salariale), acum, un lucru ce în vremuri de normalitate se punea pe hârtie într-un acord scris între parteneri (Guvern- Sindicate) necesita o solutie de tip ordonanță!

3. Când ați avut discuții ultima dată cu președintele Klaus Iohannis, dar cu Guvernul?

Cu presedintele Iohannis m-am întâlnit o singură dată, la aproximativ jumătate de an după prima sa învestitură (primăvara lui 2015). A fost o întalnire care a durat fix 40 minute și în care ne-am prezentat fiecare dintre noi (cei 5 președinți de confederații sindicale). Întâlnirea nu a avut vreo agendă de lucru! Pur și simplu o întâlnire protocolară! În rest, a refuzat sistematic orice tip de discuție, chiar și când i-a fost solicitat acest lucru! În 2016 am avut astfel de solicitări care vizau elemente de securitate națională (ex. securitatea energetică a României). Propuneam încă de arunci un pachet de măsuri pentru acest sector care ar fi dus la prevenirea crizelor cu care România s-a confruntat ulterior! Cu Guvernul Ciucă avem dialog. Ultima întâlnire s-a desfășurat în prima săptămână de după Paște. În rest, avem dialog cu miniștrii ori de câte ori este nevoie! De exemplu, doar în această săptămână, pentru probleme ce vizează membrii BNS, eu si colegii mei ne-am întâlnit cu ministrul Cătălin Predoiu, ministrul Marius Budai și ministrul Adrian Câciu.

4. Considerati că ați fost suficient de vizibili în timpul grevei profesorilor?

Fac mențiunea că nici una din structurile sindicale ale profesorilor NU fac parte din BNS. Reamintesc că am fost prima confederație sindicală care le-a transmis un mesaj de solidaritate chiar în prima zi de grevă (pe care l-a preluat întreaga presă). Nu am fost contactați de niciunul dintre liderii federațiilor implicate nici înainte de protest (pentru vreun sfat sau pentru solidaritate), nici pe parcursul grevei! L-am sunat eu pe unul dintre lideri să-l întreb cum stau cu negocierile. Nu mi-a dat nici un semn că ar avea nevoie de sprijinul meu sau al organizațiilor BNS. Noi în BNS, atunci când avem proteste, ne solidarizăm! Suficient de vizibili? Nu obișnuiesc să mă amestec în bucătăria altora în astfel de situații decât dacă mi se cere! Chiar dacă educația este o temă de interes național m- am abținut de foarte multe ori de la comentarii! Sunt solidar cu revendicările lor salariale care sunt mai mult decât justificate dar nu împărtășesc acceptarea și complicitatea oamenilor din sistem la acest profund proces de degradare a sistemului educațional național!

5. ,,Acceptarea si complicitatea oamenilor din sistem la acest profund proces de degradare a sistemului educațional național!” La ce vă referiți aici? Puteți să dați, vă rog, un exemplu?

Sistemul educațional din România este, în opinia mea, compromis în mare măsură! De multă vreme educația (cel puțin cea publică nu mai este gratuită). Sistemul educational s-a adaptat, căutându-și singură resurse financiare! Și le-a găsit la părinți! Dar au generat și mult abandon școlar (sărăcia părinților fiind principalul motiv)! Sistemul a găsit resurse financiare (nu pentru toți profesorii evident, în meditații, manuale, ”fondul clasei” dar și alte forme directe de presiune pe banii părinților! Ruralul, unde resursele financiare sunt limitate, arată trist în ceea ce privește calitatea infrastructurii dar și a majorității cadrelor didactice! Copiii din rural, în mare măsură sunt pedepsiți pentru că s-au născut acolo! Din păcate! Același sistem se opune de ani de zile la schimbarea și adaptarea curriculelor școlare! Lista e lungă…