Cod apel: PIDS/104/PIDS_P3/OP4/ESO4.1/PIDS_A12
Titlu apel: Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul rural
Fișă de informare
Obiectivul general al proiectului este reprezentat de încurajarea economiei sociale prin sprijinirea înființării de întreprinderi sociale în mediul rural din regiunea București-Ilfov, în vederea integrării pe piața forței de muncă a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă și a persoanelor vulnerabile din mediul rural.
Economia socială contribuie la dezvoltarea comunităților locale, crearea de locuri de muncă, implicarea persoanelor aparținând grupurilor vulnerabile și nu numai în activități cu caracter social și/sau activități economice, facilitând accesul acestora la resursele și serviciile comunității.
Grupul țintă al proiectului va fi alcătuit din cel puțin 44 de persoane care au domiciliul și doresc să înființeze întreprinderi sociale în mediul rural din regiunea București-Ilfov.
Grupul țintă va fi selectat avand în vedere respectarea principiului egalității de gen – cel putin 50% din totalul grupului țintă vor fi femei, 7 persoane de etnie romă si 9 persoane care fac parte din categoria persoanelor vulnerabile din mediul rural. Din categoria persoanelor vulnerabile din mediul rural fac parte urmatoarele :
- șomeri;
- persoane inactive (studenți, pensionari, casnice, persoane aflate în întreținere);
- persoanele din grupuri dezavantajate pe piața muncii:
- persoane cu dizabilități;
- persoane din comunitate supuse riscului de excluziune socială ( ancheta sociala );
- persoane eliberate din detenție;
- tineri post instituționalizați;
- persoane cu vârsta de peste 50 de ani;
- persoane reîntoarse în țară.
- IMPORTANT:minim 12 clase ( cu sau fara BAC)
Pașii ce trebuie parcurși pentru obținerea finanțării:
- Înscrierea în grupul țintă prin completarea formularelor și transmiterea documentelor aferente (01.08.2024 – 31.12.2024);
- Participarea la cursul online de Antreprenor în economia socială (180 de ore) și finalizarea acestuia prin examen (01.09.2024 – 31.01.2025). Condiția de acces pentru acest curs o reprezintă absolvirea a minim 12 clase. Absolvenții cursului vor beneficia de o subvenție pentru participarea la curs de maxim 900 lei (5 *lei/ora);
- Participarea la cursul online de marketing digital (20 de ore) si finalizarea acestuia prin examen (01.09.2024 – 31.01.2025).
- Participarea la concursul de planuri de afaceri prin depunerea unui plan de afaceri în cadrul platformei online destinate concursului (01.12.2024-28.02.2024); Concursul de planuri de afaceri are 3 etape de desfășurare:
- Etapa 1 - Verificarea conformității administrative și a eligibilității;
- Etapa 2 - Evaluarea tehnico-financiară a ideilor de afaceri;
- Etapa 3 - Pitch. Această etapă are rol de consolidare și validare a punctajelor acordate în etapa 2. Candidații care se califică vor fi invitați să susțină un pitch în care vor prezenta planul de afaceri și vor încerca să convingă experții juriu de motivația pe care o au, cât de realiste sunt planurile lor de afaceri precum și de misiunea socială a viitoarei afaceri. Pitch-urile vor fi susținute în cadrul unui eveniment ce va fi organizat la București pe parcursul a 3 zile.
- În urma derulării concursului de planuri de afaceri, vor fi selectate cele mai bune 34 de planuri de afaceri care vor fi finanțate în cadrul proiectului cu o sumă de 307.000 lei;
- Cei 34 de câștigători ai concursului de planuri de afaceri vor participa la activități de consiliere și mentorat în cadrul proiectului (01.04.2025 – 31.05.2025);
- Înființarea celor 34 de întreprinderi sociale finanțate prin schema de minimis și semnarea contractelor de subvenție (01.06.2025 – 31.07.2025);
- Implementarea planurilor de afaceri (01.08.2025 – 30.09.2026).
Condiții pentru participarea la concursul de planuri de afaceri și pentru obținerea finanțării:
- Deținerea unui certificat de absolvire a cursului de Antreprenor în economía socială;
- Depunerea unui plan de afaceri în cadrul platformei pe care se va derula concursul de planuri de afaceri;
- Planul de afaceri depus să vizeze înființarea unei întreprinderi sociale cu sediul social și punctele de lucru (dacă este cazul) în mediul rural din regiunea Bucuresti-Ilfov;
- Planul de afaceri să vizeze un cod CAEN eligibil;
- Candidatul să asigure o contribuție proprie de minim 10% din valoarea sprijinului financiar solicitat;
- Candidatul să-și asume o perioadă de implementare a planului de afaceri de 14 luni;
- Candidatul să-și asume o perioadă de sustenabilitate a planului de afaceri de 13 luni;
- Crearea a minim 4 locuri de muncă în cadrul întreprinderii sociale. Locurile de muncă vor fi menținute pe perioada de implementare a planurilor de afaceri (14 luni) și perioada de sustenabilitate (13 luni). Locurile de muncă create vor fi ocupate de către persoane cu domiciliul în regiunea de implementare a planului de afaceri. Din acestea, minim 1 angajat trebuie sa fie o persoana vulnerabila.
- În cazul în care printre câștigătorii planurilor de afaceri sunt persoane cu diferite grade de rudenie sau afinitate (soți, soții, rude și afini pănă la gradul II), juriul va decide asupra finanțării unui singur plan de afaceri, respectiv a celui cu punctaj mai mare;
- Nu vor fi finanțate două sau mai multe planuri de afaceri, propuse de persoane diferite, identice sau cu un grad foarte mare de asemanare;
- Înființarea firmei, obținerea atestatului de întreprindere social si semnarea contractului de subvenție pana la 31.07.2025;
- Persoanele fizice care înființează afaceri nu trebuie să aibă calitatea de asociați majoritari în structura altor întreprinderi (inclusiv Persoane Fizice Autorizate, Persoane Fizice Independente, Întreprinderi Individuale, Întreprinderi Familiale etc.) la data semnării contractului de subvenție;
- Persoana al cărei plan de afaceri a fost selectat în vederea finanțării va trebui să aibă calitatea de reprezentant legal, acționar unic/acționar majoritar și administrator al afacerii nou înființate și sprijinite prin proiect, reprezintă societatea, are rol executiv în întreprindere, fiind efectiv cel care asigură gestiunea afacerii, este responsabil de patrimoniul întreprinderii înființate, are responsabilitatea de a garanta întru totul desfășurarea legală a activității economice și realizarea obiectelor de activitate.
- Conform legii economiei sociale, cele 34 de întreprinderi sociale vor acționa în scop social/în interesul comunității, vor aloca minim 90% din profiturile realizate scopului social și rezervei statutare, vor aplica principiul echității sociale față de angajați etc., ducând astfel la creșterea nivelului de trai, combaterea săraciei și la dezvoltarea serviciilor locale în regiunile de implementare
Informațiile prezentate mai sus au caracter informativ și general, toate condițiile specifice pentru înscrierea în grupul țintă fiind transmise ulterior persoanelor interesate de înscrierea în proiect.
Informatiile specifice concursului de planuri de afaceri (criterii de punctaj, cheltuieli eligibile etc.) urmează a fi stabilite și finalizate în perioada următoare, fiind ulterior publicate pe site-urile tuturor partenerilor implicați în proiect și transmise persoanelor interesate să aplice.
Egalitate de șanse și dezvoltare durabilă: Proiectul promovează egalitatea de șanse prin facilitarea accesului la resurse și formare pentru toate persoanele, indiferent de gen, etnie, sau statut socio-economic. De asemenea, proiectul se angajează să contribuie la dezvoltarea durabilă a comunităților locale prin crearea de întreprinderi sociale care susțin atât creșterea economică, cât și protecția mediului și incluziunea socială.